Battlefield 2042 begint moeizaam | Beoordeling | gamer.nl

2021-12-17 03:48:19 By : Mr. penghui wang

Battlefield splitst zichzelf deze keer in drie afzonderlijke segmenten. All-Out Warfare is gewoon 'het nieuwe Battlefield', Battlefield Portal remixt dat met eerdere nostalgie uit de serie en Hazard Zone staat op zichzelf als een competitieve overlevingsmodus. Het is, zoals eerder uitgelegd, nogal wat Battlefield. Tegelijkertijd maakt dit de schutter ook opmerkelijk dun gelaagd, soms zelfs gedachteloos. Hoe meer we spelen, hoe schrijnender het wordt.

Zeker nu we de kans hebben om Battlefield 2042 zonder beperkingen te spelen, valt op hoeveel scheuren er in de fundering zitten. Zeker in de reguliere spelmodi van All-Out Warfare loopt niet alles vlekkeloos. Te veel van de opnames met 128 spelers worden nog steeds opgeschrikt door golven van constante vertraging; vervelende bugs en onbalans teisteren de momenten waarop het netwerk stabiel blijft.

Dat geselecteerde wapens en voertuigen - hopelijk tijdelijk - worden overmeesterd is tot dat punt. Helaas houden de onvolkomenheden daar niet op. Hele groepen spelers kunnen tegelijkertijd vast komen te zitten in muren. Het 'pingen' en spotten van vijanden voelt hopeloos verouderd en onnauwkeurig aan. Sommige spellen beginnen niet, andere eindigen nooit. Teamgenoten die als tegenstanders volledig geladen zijn, maken je constant bang. En hovercrafts die wolkenkrabbers beklimmen; waarom niet?

Een Battlefield-lancering komt bijna altijd met een beetje onvolmaaktheid - het hoort er bijna bij - maar in het geval van Battlefield 2042 voelt het meer leeg aan. Afgezien van continue lag en tijdige bugs, lijkt de game op veel fronten nog niet helemaal af. De game verspreidt een breed net vol schietplezier, maar mist een zekere samenhang in het geheel.

Vooral op het progressiefront komt Battlefield 2042 nogal slordig over. Er is niet alleen geen universeel scorebord om in de potten te verkennen; persoonlijke vooruitgang gaat volledig verloren. Wedstrijdstatistieken zijn niet vanuit de game in te zien en er is ook geen sprake van een Battlelog-achtige webportal. Spelers kunnen hoogstens terugkijken op zuurverdiende wapens en enkele emblemen, maar van een persoonlijk oorlogsregister is voorlopig nog geen sprake. Voor een statistisch sterke serie als Battlefield is dat een opmerkelijk verlies.

De voortgang die kan worden gevolgd is karig. Door meer en beter te spelen, verdienen spelers geleidelijk aan wapens en uitrusting. Als je meer of beter speelt met geselecteerde tools, zullen er meer wijzigingen worden vrijgegeven. Het is een eenvoudig principe, maar deze keer wordt het niet efficiënt toegepast. Voor geselecteerde wapens moeten spelers eerst door een telg van betekenisloze upgrades slepen voordat ze een nuttig nieuw zicht ontgrendelen. De wortel ziet er van die afstand niet erg smakelijk uit, aldus deze ezel.

Niet alle wapens en voertuigen worden vuil met dergelijke praktijken, maar het metaspel is ook niet echt intrigerend. Dice hoopt gamers warm te houden met een handvol aanpassingen voor wapens en voertuigen; hoogstens een ongeïnspireerde huid om het af te maken. Het feit dat de interface het moeilijk maakt om een ​​overzicht te krijgen - en het is ook verre van vrij van bugs - maakt het onzekere gevoel helemaal compleet.

Vooral die desinteresse rond de langetermijnprogressie staat op gespannen voet met hoe Battlefield de Specialists pusht. Een focus op heldenkarakters gaf Overwatch een enorme boost; bij Battlefield blijft een poging daartoe niet helemaal hangen. Er is een beetje controle en er ontbreekt veel persoonlijkheid.

Specialisten nemen de plaats in van traditionele klassen met een aantal unieke vaardigheden en hulpmiddelen, maar de meeste soldatenfiguren zijn pijnlijk oninteressant, zowel qua gameplay als qua uiterlijk. Van de luidruchtige, bebaarde Rus tot de arrogante Europese ster, sommige zijn saaier clichés dan andere. Hoe moeten spelers zich opwarmen voor nauwelijks interessante personages, met even betekenisloze oneliners? Zou op zijn minst wat lessen hebben geleerd van de collegiale Apex Legends.

Op de een of andere manier voelt het alsof Battlefield 2042 ooit begon als een hippe shooter met de nadruk op verschillende helden, maar dat die plannen halverwege zijn gewijzigd. Battlefield moest sowieso terug naar de basis - een sentiment waar ook het marketingmateriaal van EA op inspeelde. Het eindproduct zit er precies tussenin. Het geheel voelt 'mooi Battlefield' aan, maar komt met een halfslachtige poging als hero shooter.

Toegegeven, door Specialisten vrijelijk wapens en gereedschappen te geven, stellen ze spelers in staat om op creatieve manieren het slagveld te betreden. Het blijft immers een beetje in de buurt van het bekende Battlefield. In All-Out Warfare biedt dat nieuwe speldynamiek, waar het goed tot zijn recht komt tijdens Hazard Zone. Onder het mom van spannende overleving werken de archetypen en vaardigheden nauwer samen, maar deze modus mist ook wat diepte.

Het concept van Hazard Zone toont nog potentie, maar voorlopig lijkt de modus niet het beoogde momentum te pakken. Het overkoepelende metaspel, waarbij tools per ronde moeten worden gekocht, valt nog steeds zuur op. De potten zelf kunnen best interessant en slepend zijn, maar er is niet veel om meteen naar te verlangen of naar toe te werken. Spelers extraheren wat gegevens uit vijandelijke omgevingen, scoren wat punten, en dat is alles.

De gigantische tornado's en clusters van computergestuurde vijanden geven Hazard Zone dat gevaarlijke voordeel, maar te veel rondes zijn rommelig, tot het punt van irritant. Met een vast team is de survivalcomponent nog steeds een leuk uitje voor wat gericht teamspel; in je eentje wordt het een zooitje.

Het feit dat in-game spraakcommunicatie nog steeds niet wordt ondersteund en dat matchmaking al soepel verloopt, vernietigt de overtuigingsfactor nog meer. Hazard Zone moet heel snel een stuk soepeler en verleidelijker worden, wil deze pilaar blijven staan ​​tijdens het leven van Battlefield 2042.

Battlefield Portal heeft in die zin een betere overlevingskans. De modus laat zien dat de glorie van Battlefield uit het verleden eindelijk kan worden overgedragen naar de huidige game-omgeving. Dice geeft spelers de tools om hun eigen servers en regelsets te maken, maar de kracht van Portal ligt in de manier waarop het remastert als een hub van hoogtepunten uit eerdere series.

Portal bestaat momenteel uit de content van Battlefield 2042, zes slagvelden uit drie eerdere games, inclusief een selectie van bijbehorende tools. Elk van de originele spelmodi heeft vaak bepaalde beperkingen en nuances die relevant zijn voor dat specifieke onderdeel. Het resultaat is een bijzonder stukje service in nostalgie, dat alleen maar smeekt om meer inhoud. Caspian Border zal tenslotte ook niet voor altijd leuk zijn; doorgaan met Strike in Karkand.

Dat is echter ook de valkuil van Battlefield 2042: de content die nog moet komen. Geheel in tegenspraak met de transparante roadmaps van vandaag, lijkt Dice geen idee te hebben hoe dit Battlefield in de loop van de tijd zou moeten groeien. Of er nog meer Portal-remasters in het verschiet liggen, is bijvoorbeeld totaal onzeker.

Battlefield 2042 kan heel dun worden verspreid — bovendien in een twijfelachtige staat — en van daaruit "zullen we zien" hoe dat verder moet gaan, lijken Dice en EA te signaleren. Zelfs de Year 1 Pass van bijna veertig euro belooft slechts vier nieuwe Specialisten, maar maakt geen melding van nieuwe slagvelden, wapens of spelmodi. Dat service-element zou iets verleidelijker kunnen zijn.

Dice en EA dienen met deze Battlefield nog veel onzekerheid. Er zitten een aantal interessante concepten in de basis, maar het geheel voelt verre van af. Van de krakende interface tot bizarre gaten in het spelontwerp, er is iets mis met alle productieniveaus.

De game kan er prachtig uitzien en soms zijn gigantische stormen ook ongekend episch, maar die hoogtepunten wegen gewoon niet op tegen de ondermaatse afwerking. Battlefield 2042 faalt op te veel fronten. Als het allemaal goed werkt, is het afwachten hoe lang de huidige inhoud verfrissend blijft aanvoelen. Met amper twee weken spelen heb je misschien alle chaos weer gezien.

Bovenal is de hoop dat Battlefield 2042 als game zich snel stabiliseert - bij voorkeur in lijn met fans die hun kritische twijfels uiten - en van daaruit uitbreidt. Een aankoop is alleen aan te raden voordat Dice iets meer te zeggen heeft dan "sorry man", terwijl ze haastig patches bij houden.

Battlefield 2042 is beschikbaar op Xbox One, Xbox SeriesX en S, PlayStation 4, PlayStation 5 en pc (Origin, Steam en Epic Games). Voor deze recensie werd een pc-kopie verstrekt, die werd gespeeld op een high-end gaming-pc.

Uitgelicht: Senior integratiespecialist - NS

Technisch applicatiebeheerder - CGI

Senior .NET/Azure-ontwikkelaar - Cloud Republic

Vul hieronder uw gegevens in, u ontvangt een bevestigingsmail met een link om de registratie te voltooien!

Ga naar je inbox om je e-mailadres te verifiëren en voltooi je registratie.

Ons team heeft een bericht ontvangen en is bezig met het oplossen van het probleem. Probeer het op een later tijdstip nog eens.

Als je net een account hebt aangemaakt, probeer dan in te loggen.

Vul hieronder het e-mailadres in waarmee je inlogt. U ontvangt dan een e-mail met instructies om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Er is een e-mail gestuurd naar .

We hebben uw gegevens opgeslagen. Om deze te plaatsen vragen we je een gebruikersnaam en e-mailadres in te vullen. Zodat we een bevestigingsmail kunnen sturen.

Controleer je e-mail (op het adres dat je hebt ingevuld). In de e-mail staat de bevestigingslink waarmee uw vraag zichtbaar wordt.

Volg ons op sociale media

Cookies zorgen ervoor dat we bepaalde functionaliteiten kunnen aanbieden aan onze gebruikers en onze klanten. Gamer.nl is altijd een gratis dienst geweest voor en door gebruikers. Om ervoor te zorgen dat we Gamer.nl gratis kunnen houden, tonen we bijvoorbeeld advertenties. Cookies zorgen ervoor dat u als gebruiker advertenties te zien krijgt die voor u relevanter zijn. Daarnaast geven cookies ook inzicht in hoe onze site presteert. Hierdoor kunnen we onze site blijven verbeteren.

We verdienen ons geld met advertenties. Wij kunnen onze diensten alleen zonder advertenties en bijbehorende cookies aanbieden als je een betaald abonnement afsluit. Dit kost € 99,- per jaar en heeft als voordeel dat we je geen advertenties laten zien en dat we geen tracking cookies in je browser plaatsen.

Maak een account aan of log in op een bestaand account. Klik dan op de knop "Account betalen" om Gamer.nl advertentievrij en trackervrij te gebruiken

Klik op de knop "Account betalen" om Gamer.nl advertentievrij en trackervrij te gebruiken

Wil je toch gebruik maken van onze diensten zonder abonnement?